Elbån Consulting

Google Analytics 4 & Google Tag Manager för e-handel


För att optimera din onlinebutik finns det inget sätt att komma runt att mäta och analysera användarnas interaktioner med din onlinebutik. Det vanligaste verktyget för detta ändamål är Google Analytics, som endast kommer att vara tillgängligt som Google Analytics 4 från och med den 1 juli 2023.

Med den nya versionen har Google ändrat konceptet för spårning i grunden eftersom allt i GA4 är händelsebaserat. För dig som användare innebär detta att du behöver lägga ner lite ansträngning på konfiguration och analys när du börjar använda GA4. Samtidigt erbjuder det nya spårningskonceptet en mycket högre flexibilitet och potential för anpassning. Dessutom får du en gratis integration med Google BigQuery, vilket tidigare bara var tillgängligt för företagskunder. Med Google BigQuery får du full kontroll över hur du analyserar dina data och hur länge du vill behålla dem. I kombination med Google Tag Manager kan de flesta spårningskrav mötas utan att det är nödvändigt att ändra källkoden.

Jag är glad att kunna hjälpa dig med installationen, konfigurationen och analysen av Google Analytics 4, Google Tag Manager och BigQuery.

´